blind
Produktivita

6 VEĽKÝCH chýb, ktoré robí väčšina začínajúcich firiem

Veľa rozličných faktorov môže prispieť ku krachu Vašej podnikateľskej činnosti. Nezáujem zákazníkov alebo zlá marketingová stratégia sú isto jedny z nich, ale asi najsmrteľnejšia rana pre začínajúce startupy prichádza zo strany financií, lepšie povedané neschopnosti ich správne použiť a riadiť. V dnešnom článku sa pozrieme na zúbok šiestim najväčším chybám, ktoré sa v praxi objavujú pravidelne a ktoré robia hlavne podnikatelia, keď nerozmýšľajú nad finančnými tokmi a prostriedkami tým správnym spôsobom.

 

1.  Zoberiete si nepotrebnú pôžičku, keď ju banka ponúkne výhodne

Len preto že je banka ochotná požičať Vám peniaze ešte neznamená, že by ste ich mali akceptovať. Banky obchodujú s úmyslom získavať peniaze z úrokov, nie sú tu preto, aby optimalizovali Váš finančný výkon. Niekedy sa Váš cieľ môže stretnúť s cieľom Vašej banky, ale nestáva sa to tak často, ako by ste si možno mysleli. Nie je to o tom, že by sa bankári snažili stoj čo stoj využiť slabiny podnikateľov, ide len o to, že vaše ciele sú skrátka diametrálne odlišné. Vo všeobecnosti platí, že by ste si mali požičať len toľko, aby to stačilo pre rast Vášho podnikania. Problém s úvermi nie je ten, že by ich bolo málo dostupných, ale to, že ich ľudia dostávajú príliš mnoho. Pôžička predstavuje obrovskú záťaž pre vaše podnikanie – je to niečo, čo zasiahne nielen pracovný, ale veľmi často aj Váš súkromný život.

 

2. Nízka cenová hladina produktov

Ak nie ste Lidl, Kaufland či Penny-Market, takmer vždy je lepšie predať menej položiek za vyššiu cenu ako viac položiek za nižšiu. Vyššie ceny chránia Vašu maržu a taktiež vylepšujú vnímanie Vašej značky. Dokonca len 5-10% cenový nárast môže mať významný vplyv na výslednú sumu. Urobte si hĺbkový prieskum trhu zameraný na ceny a potom naceňte svoj produkt blízko priemeru – alebo dokonca mierne nad ním. Zvyčajne, keď sa začína s podnikaním, ľudia zvyknú ponúkať nižšie ceny, aby sa odlíšili od iných. Miesto toho sa radšej zamerajte na vyvinutie skutočnej vlastnosti produktu alebo služby, ktorá Vás odlíši od konkurencie.

 

 3. Spoliehanie sa na jeden hlavný zdroj príjmu

Na Vaše príjmy by ste sa mali pozerať akoby šlo o portfolio; nechcete, aby všetky alebo väčšina príjmov pochádzala z jedného alebo niekoľkých málo zdrojov. Samozrejme, keď začínate, tak ste častokrát zaneprázdnení tými niekoľkými zákazníkmi, ktorých už máte a je ťažké, budovať ďalšie kontakty a biznis. Ale po čase by ste si mali vytvoriť alternatívne zdroje príjmov, takže keď hlavné finančné toky vyschnú (čo ony zvyknú), stále máte možnosť pokračovať v budovaní Vášho podnikania. Diferenciácia je v tomto prípade kľúčový pojem.

 

4. Prezamestnanosť

Ľudia v spoločnosti znamenajú prínos pri vytváraní a predaji produktov či služieb. Prijímanie takýchto zamestnancov si viete ľahko obhájiť. Skutočná výzva je, keď zamestnávate ľudí, ktorí nie sú „produktívni“, pretože stoja Vašu spoločnosť peniaze a nič priamo nevyrábajú ani nepredávajú. Bezpočet manažérov, špecialistov a konzultantov je to, čo nechá stúpať Vaše náklady na ľudské zdroje do nebeských výšok. Skutočne dobrý podnikateľ vie odhadnúť a správne obsadiť týchto ľudí vo firme tak, že pomáhajú dostať podnikanie na vyššiu úroveň. Len vtedy ide o skutočný prínos.

 

5. Miešanie osobných a firemných financií

Vždy Vás bude lákať prekročiť túto hranicu, ale radím Vám – určite od seba tieto dve veci oddeľte. Nielen, že to bude ľahšie z účtovného hľadiska, pre rozpočtovanie a zladenie účtovných kníh, ale pomôže Vám to aj pri bilancovaní skutočných ziskov a strát Vašej firmy.

 

6. Impulzívne výdavky v počiatočnej fáze

Na začiatku podnikania je veľmi jednoduché podľahnúť vzrušeniu a začať nakupovať nábytok na mieru, služobné auto a podobne. Ale skôr, než sa nazdáte, budete si ujedať zo svojej marže a čiernych čísel. Riešením je riadne preskúmať všetky výdavky z hľadiska výnosov. Každý cent je potrebné porovnávať voči tomu, aké merateľné zlepšenie priniesol.

 

Spoznávate sa v našom zozname? Ak áno, využite tento poznatok na to, aby ste dostali svoje financie pod kontrolu. Inak budete plávať po krk v dlhoch smerom ku konkurznému konaniu.

 

Online faktúry zadarmo

Ešte nepoužívate miniFAKTÚRU? Zaregistrujte sa a fakturujte s nami v roku 2016 šikovne!

Predošlý príspevok Ďalší príspevok

Mohlo by sa Vám taktiež páčiť