from zero to hero
Návody

Ako vytvoriť úspešný startup – 3. časť

Dizajn, vývoj a nasadenie -  to boli témy, ktorým sme sa venovali v minulej časti našej startupovej série. Vniesli sme viac svetla do tajov jednoduchého a efektívneho vytváranie prieskumov a dotazníkov, makiet a skíc. V dnešnej časti startupového seriálu na pokračovanie sa ponoríme do detailov sociálnych nástrojov, marketingu a minimálne životaschopného produktu, ako aj prezentácii a beta-testovaniu. Pokračujme v našej ceste úspešným startupom týmito piatimi krokmi.

 

Sociálne nástroje

V súčasnej dobe sa všetko točí okolo sociálnych sietí – digitálnych, samozrejme. K dispozícii máme skutočne širokú škálu sociálnych sietí, ktoré by Vaše podnikanie malo využívať, či už na vlastnú prezentáciu na viacerých platformách alebo ako zákaznícka podpora. Tieto aktivity by mali byť prirodzene vykonávané s merateľnými cieľmi a úlohami, ktoré sa dajú zaznamenať, analyzovať a riadiť. Nižšie uvedené nástroje dokážu práve toto.

Na Hootsuite, najrozšírenejšej platforme sociálnych vzťahov, nájdete viac ako 10 miliónov užívateľov v približne 170 krajinách. Z riadiaceho panelu Hootsuite viete spravovať Vaše programy v sociálnych sieťach prostredníctvom jedného integrovaného riadiaceho panelu.

Táto aplikácia je jednoduchá na použitie, spoľahlivá a hlavne vysoko efektívna. Pomocou nej dokážete identifikovať a analyzovať online rozhovory o Vašom produkte, značke či výrobku. Takto viete nadviazať na pozitívne komentáre od šíriteľov dobrého mena Vašej značky, alebo reagovať na nespokojného zákazníka ešte predtým, než sa vlnami internetu rozšíri jeho nespokojný príspevok. Brand24 sa dá použiť ako zdroj pre analýzy a reporty Vašej cieľovej skupiny, zobrazenie dát ich správania a trendov, ktoré sú s tým spojené.

 

Minimálne životaschopný produkt (MVP)

Teória MVP nie je na svete veľmi dlho, ale zato je veľmi efektívna a značne šetrí náklady. Ide v podstate o to, že vytvoríte produkt alebo službu, ktoré sú schopné prežiť iba v minimálnej miere, takýto produkt dáte ľuďom na používanie a sledujete, čo s ním robia, ako ho používajú a čo si o ňom myslia. Takto získate cennú spätnú väzbu a upravíte produkt podľa týchto požiadaviek, miesto aby ste premrhali mesiace či dokonca roky vývojom niečoho, čo je „perfektné“ už pri uvedení na trh. MVP budete mať hotové za okamih s týmito nástrojmi:

Nový startup nápad viete overiť v priebehu niekoľkých minút s nástrojom QuickMVP, ktorý používa skutočne veľmi jednoduché nástroje pre skontrolovanie Vášho nápadu. Je to jediný nástroj, ktorý kombinuje vytváranie vstupných stránok v Landing Page Builder s vytváraním reklám na Google Ad Creator. Ak hľadáte niečo jednoduché, MVP je pre Vás tá správna voľba.

Marvel je bezplatný nástroj pre prototypovanie, s ktorým môžu dizajnéri pretvoriť svoje súbory do interaktívnych a zdieľateľných prototypov, ktoré sa dajú zobraziť na ľubovoľnom zariadení a získať tak spätnú väzbu. To umožňuje dizajnérom prezentovať a otestovať svoju prácu na ľubovoľnom zariadení za pomoci niekoľko málo kliknutí.

 

Marketing

Pamätáte sa ešte, ako sme písali o prieskume trhu? Toto je voľné pokračovanie danej časti článku. To, ako riadite marketing Vášho startupu značí, ako sa správate k celkovému imidžu a prezentovaniu pred klientami a zákazníkmi. Komunikácia, podpora, viditeľnosť, starostlivosť o značku… mohli by sme v zozname pokračovať ešte dlho, ale keď tak nad tým uvažujete, je to všetko marketing. Tieto nástroje Vám môžu (zčasti) pomôcť, aby ste dosiahli Vaše ciele:

Vytvorte si vlastný emailový newsletter, zdieľajte ho na sociálnych sieťach, integrujte so službami, ktoré už ponúkate a sledujte dosiahnuté výsledky. MailChimp je Vaša osobná publikačná platforma. Využívajúc otvorené API, MailChimpu Vám dovolí napr. integrovať PayPal, Google Analytics, Shopify a mnohé iné nástroje.

SomoMe je webová platforma, ktorá ponúka sadu bezplatných online nástrojov, ktoré Vám môžu pomôcť s rastom návštevnosti Vašej webovej stránky. Ponúka nástroje, pomocou ktorých bude oveľa jednoduchšie pre návštevníkov a čitateľov Vašich stránok pridať sa k odberu newsletteru, zdieľať Vaše články a optimalizovať stránky za pomoci analytických nástrojov. K bezplatným nástrojom patria:

-          List Builder, s ktorým môžete vytvárať efektné okná, ktoré sa zobrazia na stránke (a dá sa cez ne prihlásiť na odber newsletteru)

-          Heat Maps, ktoré Vám povedia, na ktoré časti Vašej stránky návštevníci (ne)klikajú

-          Aplikácia Scroll Box je zberná emailová aplikácia, ktorá sa spúšťa podľa toho, ako ďaleko sa dostal čitateľ na Vašej stránke

Pre viac užitočných nástrojov – či už zdarma alebo platených – odporúčam navštíviť platformu SumoMe.

 

Prví používatelia

Každý nápad potrebuje poriadne otestovať a na veľa nápadov je niekedy aj Váš team prikrátky, alebo skrátka primalý. Čo robiť v takomto prípade? Samozrejme, najať si beta-testerov. Títo prví používatelia, či už platení alebo nie, zabezpečia veľmi dôležitú vec a tou je, že sa dozviete o každej chybičke. Či už ide o problémy s používateľským rozhraním alebo dôležitú funkciu, budete o tom vedieť ešte pred finálnym uvedením Vášho produktu. Ak nemáte k dispozícii dosť veľkú skupinu dobrovoľníkov, vyskúšajte tieto platformy a zostavte si Váš perfektný testovací team:

Predtým, než boli spustené úspešné startupy ako Pinterest, IFTTT alebo Mailbox, tak ich najprv testovali práve na Betalsite. Pre všetky startupy, ktoré sú pred spustením, ponúka táto služba prvých sto testerov. Ich cieľom je pomôcť zakladateľom startupov lepšie poznať ich cieľového zákazníka pomocou kvalitatívneho ale aj kvantitatívneho prieskumu, aby si boli istí, že budujú správny produkt pre správny trh.

EarliBird je komunita inovátorov a beta-testerov, v ktorej je registrovaných niečo vyše 40 tisíc reálnych používateľov. Nájdete tu hlavne testerov pre webové aplikácie a programy na platformách Android a iOS, ale aj milovníkov technických hračiek a nápadov. Na EarliBird môžu inovátori objavovať nové technológie a pomáhať pri formovaní najlepších súčasných startupov. Komunita je zložená z vplyvných spotrebiteľov technológií, inovátorov, novinárov a investorov.

 

Prezentácie

Kto nemá rád dobrú prezentáciu? A kto NEPOTREBUJE dobrú prezentáciu? Nie každý rád vytvára alebo pozerá prezentácie, ale môžeme Vás uistiť, že v priebehu budovania Vášho podnikania ich budete aspoň zopár potrebovať. Investori a potenciálni partneri potrebujú vidieť, o čom celé Vaše podnikanie je, aká ja Vaša idea a vy by ste to mali vedieť celé podať so štýlom a eleganciou. Ak nie ste fanúšikom PowerPointu, vyskúšajte tieto webové nástroje:

Táto webová platforma sa naozaj jednoducho používa a rýchlo v nej vytvoríte hocijakú prezentáciu. Rozhranie stránky preberie Vaše údaje, automaticky ich sformátuje a vytvorí skvelo vyzerajúci výsledok . Ak zdieľate svoje prezentácie pomocou tejto služby, viete si neskôr presne pozrieť, kto ju videl, koľko percent obsahu bolo zhliadnutých a kto strávil koľko času na ktorom slide, takže viete veľmi pekne sledovať aktivitu Vašich investorov.

Veľmi jednoduchá aplikácia na vytváranie webovej infografiky. Pomocou Infogr.amu viete vytvárať interaktívne infografiky pracujúce v reálnom čase, ktoré môžete zdieľať, sťahovať alebo zabudovať do Vašej stránky. K dispozícii máte 30 predvolených typov tabuliek a grafov, ale aj textových objektov, obrázkov, videí a máp. Na vytvorenie prezentácie nepotrebujete žiadne programátorské alebo dizajnerské zručnosti.

 

Dúfam, že Vám naše rady v tejto časti Startupovej série pomohli. Ako vždy, aj teraz budeme radi, ak nám necháte svoje názory a tipy v komentároch pod článkom. Už teraz sa môžete tešiť na ďalší diel našej série, v ktorej sa budeme zaoberať spustením demo a ostrej verzií, analyzovaním údajov a zákazníckou podporou.

Online faktúry zadarmo

Ešte nepoužívate miniFAKTÚRU? Zaregistrujte sa a fakturujte s nami v roku 2016 šikovne!

Predošlý príspevok Ďalší príspevok

Mohlo by sa Vám taktiež páčiť